Noen av kundene som hadde kjøpt Flyr-billetter har fått en superrask behandling.
De fikk pengene sine tilbake sent i går kveld, samme kveld som konkursen var et faktum.

Tilbud om rask refusjon gjelder de som har bestilt Flyr-reiser gjennom landets største reisebyrå, Berg-Hansen.
Som eneste byrå hadde Berg-Hansen en egen bookingplattform tilknyttet Flyr, og der kunne byråets kunder bestille selskapets billetter.
De som ikke rakk å reise med selskapet før det gikk konkurs tirsdag kveld, kan puste lettet ut.
– De som har kjøpt og betalt billett hos Berg-Hansen vil få full refusjon, sier adm. dir. i Berg-Hansen, Per Arne Villadsen, til flysmart24.

Villadsen forteller at refusjonen vil skje automatisk. Alle flex-billetter ble refundert i går kveld, mens ikke refunderbare billetter som ikke er avreist gjøres manuelt i løpet av få dager.
Han forsikrer at kundene ikke skal lide økonomisk, eller må vente på oppgjøret. Byrået har praktisert den samme oppgjørsformen overfor Flyr som kortselskapene.
Flyr har ikke fått betalt for flyvningene før etter at de har vært gjennomført. Derfor kan byrået foreta en rask tilbakebetaling av nå kansellerte billetter.
Refusjon gjelder også med Vipps
– Vi har en helintegrert bestillings- og betalingsløsning som bl.a innebærer at betaling til Flyr skjer etter avreise, sier Villadsen.
For de som har kjøpt billetter direkte hos Flyr, gjelder også retten til tilbakebetaling. Her er reglen at man må rette et krav til kortselskapet for å kunne få billett-pengene tilbake.
Det spiller ingen rolle om det er et såkalt kredittkort, som eksempelvis Mastercard eller American Express, eller om det er av de typiske debetkortene, vanligvis Visa.
De samme rettighetene gjelder for alle korttyper, opplyser Forbrukerrådet. De som har brukt Vipps er også omfattet av tilbakebetalings-garantien fordi ordningen er basert på at det ligger et kort som belastes ved betaling.